سفارش تبلیغ
صبا ویژن

  سند خطبه شقشقیه: در مورد سند این خطبه گفتگوست. بعضى گفته‏اند: این خطبه از خطبه‏هاى متواتر است و بعضى به عکس، گفته‏اند این خطبه از على (ع) نیست و او هرگز از مسأله خلافت شکایت نکرده، بلکه ساخته و پرداخته «سیّد رضى» مى‏باشد.

شارح معروف، «ابن میثم بحرانى» مى‏گوید: این دو ادعا هر دو باطل و در طریق افراط و تفریط است. سند خطبه به حدّ تواتر نرسیده و از طرفى این ادعا که‏ از سخنان «سیّد رضى» است نیز بى‏پایه است (و حق این است که از على (ع) صادر شده است).

 اشکال تراشى در سند این خطبه، به خاطر این نیست که ضعف و فتورى در آن راه دارد و یا با سایر خطبه‏هاى نهج البلاغه از نظر ارزش متفاوت مى‏باشد، بلکه به عکس، چنان که خواهد آمد این خطبه داراى اسناد متعدّدى است که در بعضى از خطبه‏هاى بعضى نهج البلاغه این همه اسناد وجود ندارد.

تنها چیزى که سبب اشکال تراشى در باره خطبه شده است این است که با پیشداوریها و ذهنیّت گروهى از افراد سازگار نیست. آنها به جاى این که پیشداورى و ذهنیّت خود را با آن اصلاح کنند، به فکر مخدوش کردن اسناد خطبه افتاده‏اند تا مبادا به ذهنیّت آنها لطمه‏اى وارد شود.

به هر حال از جمله اسنادى که غیر از نهج البلاغه براى این خطبه ذکر شده، اسناد زیر است: الف-  «ابن جوزى» در کتاب «تذکرة الخواص» مى‏گوید: این خطبه را امام (ع) در پاسخ کسى ایراد فرمود که هنگامى که امام (ع) به منبر رفته بود از آن حضرت پرسید: «ما الّذى ابطا بک الى الآن، چه چیز سبب شد که تا این زمان زمام خلافت را به دست نگیرى» این سخن نشان مى‏دهد که «ابن جوزى» طریق دیگرى براى این خطبه در اختیار داشته است، زیرا سؤال این جوان در نهج البلاغه مطرح نیست حتما «ابن جوزى» از طریق دیگرى گرفته است.

ب-  شارح معروف «ابن میثم بحرانى» مى‏گوید: این خطبه را در دو کتاب یافتم که تاریخ تألیف آنها، قبل از تولّد «سیّد رضى»-  ره-  بوده است:

نخست در کتاب «الانصاف» نوشته «ابو جعفر ابن قبّه» شاگرد «کعبى»، که یکى از بزرگان «معتزله» است که وفات او قبل از تولّد «سید رضى» است.

دیگر این که نسخه‏اى از آن را یافتم که بر آن، خط «ابو الحسن على بن محمد بن فرات» وزیر «المقتدر باللّه» بود و این، شصت و چند سال قبل از تولّد سیّد رضى بوده است. سپس مى‏افزاید: «بیشترین گمان من این است که آن نسخه مدّتى قبل از تولّد ابن فرات نوشته شده بوده است».

«ابن ابى الحدید» نیز مى‏گوید: استادم «واسطى» در سال 603 از استادش «ابن خشّاب» چنین نقل کرد که او در جواب این سؤال که آیا این خطبه مجعول است گفت: نه به خدا سوگند من مى‏دانم که کلام امام (ع) است همان گونه که مى‏دانم اسم تو «مصدق بن شبیب واسطى» است. من ادامه دادم و گفتم: بسیارى از مردم مى‏گویند این از سخنان «سیّد رضى» است. او در پاسخ گفت: «سیّد رضى و غیر سیّد رضى کجا، و این بیان و این اسلوب ویژه کجا ما رساله‏هاى سیّد رضى را دیده‏ایم و روش و طریقه و فن او را در نثر شناخته‏ایم، هیچ شباهتى با این خطبه ندارد» سپس افزود: «به خدا سوگند من این خطبه را در کتابهایى یافته‏ام که دویست سال قبل از تولد «سیّد رضى» تصنیف شده است. من این خطبه را با خطوطى دیده‏ام که آنها را مى‏شناسم و مى‏دانم خط کدام یک از علما و اهل ادب است پیش از آن که پدر رضى متولّد شود».

سپس «ابن ابى الحدید» مى‏گوید: من نیز خودم قسمت مهمّ این خطبه را در نوشته‏هاى استاد «ابو القاسم بلخى» که از علماى بزرگ «معتزله» بود یافته‏ام و او معاصر «المقتدر باللّه» بود که مدّت زیادى قبل از تولد «سیّد رضى» مى‏زیسته است و نیز بسیارى از آن را در کتاب «ابن قبّه» (که از متکلّمان امامیّه است) به نام‏ «الانصاف» یافتم و او از شاگردان «ابو القاسم بلخى» است و قبل از «سیّد رضى» مى‏زیسته است. مرحوم علامه امینى در الغدیر، جلد 7، صفحه 82 به بعد، این خطبه را از 28 کتاب، آدرس داده است.

 

                                   انشاء الله اصل ترجمه خطبه را نیز درپست بعدی در وبلاگ می گذارم...




+ نوشته شده در  چهارشنبه 86/11/10ساعت  4:4 عصر  توسط حق بین  |  نظر

Template Designer : Green Apple